بارداری دوم و سوم بعد چه تفاوتی دارد
نوشته شده توسط : ذهن نو

بارداری دوم با چالش‌های متفاوت و تغییرات متدوال دوران‌حامگی همراه است. بارداری هر کس، ویژگی‌های منحصر به فرد برای همان شخص را دارد. از طرفی پس از زایمان اول، تغییراتی در بدن مادر به وجود آمده که منجر به تفاوت بین بارداری و زایمان اول با بارداری و زایمان دوم می‌گردد. کسانی که قصد بارداری مجدد دارند با سوالاتی مانند بهترین زمان بارداری دوم، فاصله سنی مناسب بین فرزندان روبرو هستند. در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته‌ایم، برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

فهرست مطالب

 

  • فاصله زمانی مناسب تا بارداری دوم
  • عوارض ناشی از فاصله کم بین بارداری‌ها
  • تعداد معاینات بارداری دوم
  • زایمان در بارداری دوم
  • تفاوت های بارداری اول و دوم
  • بدن از لحاظ فیزیکی چه تفاوتی با بارداری اول دارد؟
    • 1. زودتر متوجه بارداری می شوند
    • 2. تفاوت بارداری اول و دوم | تغییرات شکم
    • 3. وضع حمل راحت‌تر در بارداری دوم
    • 4. تغییرات در سینه
    • 5. تفاوت بارداری اول و دوم | انقباضات ماهیچه ها
    • 6. درد بیشتر رحم پس از زایمان دوم
    • 7. سست شدن عضلات رحم
    • 8. تفاوت بارداری اول و دوم | تغییرات پوستی
    • 9. عود کردن برخی علائم بارداری

برای دریافت مشاوره در زمینه مادری‌کردن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

فاصله زمانی مناسب تا بارداری دوم

متخصصان زنان و زایمان بهترین زمان برای بارداری دوم و فاصله مناسب بین زایمان‌ها را ۱۸ تا ۲۳ ماه می‌دانند. البته اگر زایمان طبیعی سختی را پشت سر گذاشته‌اید و از استرس زایمان قبلی خارج نشده‌اید، فرصت بیشتری برای بارداری‌دوم نیاز دارید.

زایمان سزارین با برش شکمی و زخم و محل زخم همراه است. محل زخم برای ترمیم و التیام به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

بنابراین اگر خانمی در عرض کمتر از ۱۸ ماه پس از زایمان اول، برای بارداری‌دوم تلاش کرد با عوارض بیشتری روبرو خواهد شد.

درصورتی که زایمان اول سزارین باشد و بارداری دوم با فاصله زمانی کمتر از ۱۸ ماه اتفاق بیافتد، اجازه زایمان طبیعی پس از زایمان سزارین (VABG) به فرد داده نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

عوارض ناشی از فاصله کم بین بارداری‌ها

_ اگر زایمان اول از نوع سزارین و فاصله بین بارداری‌ها کم باشد، حاملگی و زایمان دوم فشار مضاعفی به زخم‌های ناشی از زایمان قبلی وارد می‌کنند.

_ افزایش فشار به زخم‌ها منجر به تاخیر افتادن فرایند التیام و ترمیم خواهند شد. احتمال پارگی رحم در صورت کوتاه‌ بودن فاصله بین زایمان‌ها افزایش می‌یابد.

_ فاصله کوتاه بارداری دوم پس از پشت سرگذاشتن زایمان سزارین در بارداری‌اول می‌تواند ریسک لانه‌گزینی نطفه در محل زخم سزارین را افزایش دهد.

_ این امر منجر به مشکلات جفتی مانند جفت سرراهی و … می‌شود. جفت سرراهی و پاره شدن رحم توسط جفت به دلیل فاصله کوتاه بین زایمان‌ها ممکن است رخ دهد.

_ وزن کم نوزاد هنگام تولد، تولد نوزاد نارس، جدا شدن زودتر جفت در اثر فاصله کوتاه بین بارداری‌ها اتفاق می‌افتد.

_ در خصوص سایر عوارض غیرمرتبط با فاصله بین بارداری‌ها معمولا بستگی به عوارض دیده شده دربارداری قبلی دارد.

_ به این صورت که اگر دربارداری و زایمان اول خود مشکل و عارضه‌ای نداشتید، به احتمال زیاد در بارداری دوم نیز مشکلی نخواهید داشت.

_ زایمان‌های متعدد می‌تواند خونریزی پس از زایمان را افزایش دهد.

_ اگر پره‌اکلمپسی، بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشارخون در بارداری‌اول اتفاق افتاد، احتمال تکرار آن در بارداری دوم افزایش می‌یابد.

_ کمردرد نیز با هر حاملگی بیشتر و شدیدتر می‌شود. در صورت عدم تقویت ماهیچه‌های شکم و ورزش نکردن پس از زایمان اول، کمردرد با شدت بیشتری بروز می‌کند. برای تسکین کمردرد خود و حداقل فشار وارد شده به کمردرد در بارداری‌دوم هنگام بلند کردن اشیا، ابتدا زانوهای خود را خم کنید و سپس شیء موردنظر را بلند کنید.

_ یکی دیگر از مشکلات حاملگی “واریس” است. واریس با هربارداری ممکن است بدتر شود. توصیه می‌کنیم در ابتدا حاملگی دوم از جوراب‌های مخصوص واریس استفاده کنید. هم‌چنین هنگام نشستن پاها خود را بالاتر از از بدن قرار دهید.

تعداد معاینات بارداری دوم

اگربارداری و زایمان اول خوب و بدون عارضه‌ای را پشت سرگذاشته‌اید، تعداد جلسات معاینه مربوط به بارداری‌دوم مانند گذشته است.

غربالگری جنین، آزمایشات خونی در بارداری دوم نیاز به تکرار خواهند داشت.

قطعا اگر در معرض خطراتی مانند پره‌اکلمپسی، دیابت‌بارداری و… باشید، تعداد جلسات معاینه افزایش می‌یابد.

زایمان در بارداری دوم

فردی که زایمان اول سزارین داشته، اگ تمایل داشته باشد زایمان دوم را طبیعی انجام دهد، نیازمند زیر نظر بودن پزشکی ماهر در این زمینه است. به علاوه حداقل ۱۸ تا ۲۳ ماه بین بارداری‌ها باید فاصله باشد.

مدت زمان زایمان در بارداری‌دوم کوتاه‌تر است. در واقع زمان شروع درد تا تولد نوزاد کوتاه‌تر از زایمان قبلی است.

نیرو لازم برای فشار وارد کردن و احتمال نیاز به بخیه در زایمان طبیعی ناشی از بارداری‌دوم کاهش می‌یابد.

دردها پس از زایمان از بارداری‌دوم به بعد شدیدتر خواهد بود. این دردها ناشی از انقباض رحم برای برگشت به اندازه و محل اولیه قبل ازبارداری است.

اگر در دوران شیردهی پستانی به سرمی‌برید و همزمان بارداری دوم را تجربه می‌کنید، مواد مغذی را به میزان کافی مصرف کنید.

مقدار زیادی از مواد مغذی از طریق شیر به کودک شیرخوار منتقل می‌شود. بنابراین در این دوران بیشتر از حد معمول مواد مغذی مصرف کنید. برای دریافت پاسخ در مورد رایج‌ترین سوالات بارداری کلیک کنید.

تفاوت های بارداری اول و دوم

بسیار عادی است که مادران در بارداری دوم و سوم، احساس شور و هیجان قبلی را نداشته باشند. این به منزله دوست نداشتن نوزاد نیست بلکه به دلیل این است که آن‌ها چندی قبل طعم شیرین مادر شدن را چشیده‌اند و اکنون آنچنان هیجانی ندارند که با اشتیاق خبر بارداری خود را به اطرافیان بدهند. در واقع آن‌ها مادر شدن را یکبار تجربه کرده‌اند و باردوم اگر چه ممکن است به همان اندازه خوشحال باشند اما آن هیجان و حتی آن استرس‌های قبلی را ندارند. زیرا هرآنچه که برای آدمی ناشناخته باشد و اولین تجربه انسان باشد، هیجان و ترس‌های مخصوص به خود را به همراه دارد.

بدن از لحاظ فیزیکی چه تفاوتی با بارداری اول دارد؟

در ادامه به دیگر تفاوت های فیزیکی در بارداری اول و دوم می پردازیم

1. زودتر متوجه بارداری می شوند

در بارداری دوم و سوم به بعد معمولا مادران زودتر از دفعه قبل مطلع می‌شوند و همچنین مادران در بارداری2ام به خاطر تجربیات شان زودتر قادر به احساس حرکات جنین خواهند بود.

2. تفاوت بارداری اول و دوم | تغییرات شکم

یکی دیگر از تفاوت‌های فیزیکی در این است که شکم خانم‌ها در بارداری‌دوم سریع‌تر بالا می‌آید و عضلات شکم حالت شل مانند پیدا می‌کنند. چراکه قبلا یکبار عضلات رحم و شکم بزرگ شده‌اند. در نتیجه بزرگتر شدن شکم، احساس درد کمر نسبت به قبل بیشتر می شود.

3. وضع حمل راحت‌تر در بارداری دوم

با توجه به اینکه عضلات شکم و رحم در بارداری بعدی دچار شل شدگی بیشتری هستند، وضع حمل آسان‌تر خواهد بود و مادران متحمل درد کمتری در زمان زایمان خواهند شد. به احتمال زیاد مراحل بارداری دوم زودتر و با حداقل زمان سپری خواهد شد و مادران معمولا سختی‌های بارداری اول را نخواهند داشت. البته این موضوع عمومیت ندارد و گاهی ممکن است یک خانم در وضع حمل خود در بارداری‌دوم مشکلاتی را تجربه کند که بار اول آن را تجربه نکرده باشد.

4. تغییرات در سینه

علی رغم اینکه خانم‌ها احساس می‌کنند سینه‌شان در بارداری دوم چندان تغییری نمی‌کند، باید گفت آن‌ها نسبت به وضعیت و درد سینه آگاه‌تر شده‌اند و به همین دلیل در نظرشان تغییرات سینه چندان احساس نمی‌گردد. جالب است بدانید  که حتی در بارداری دوم سینه‌ها بیش‌تر از قلب حساس و تحریک‌پذیر خواهند بود. شاید عادی شدن این موضوع است که باعث می‌شود خانم‌ها نسبت به آن بی تفاوت‌تر باشند.

5. تفاوت بارداری اول و دوم | انقباضات ماهیچه ها

معمولا در حاملگی‌دوم، زنان زودتر متوجه انقباض ماهیچه‌های خود می‌شوند. این انقباض‌های کاذب از آن جهت مفید هستند که زمینه‌ای را برای آماده سازی زایمان فراهم می‌آورند. توجه داشته باشید که این انقباض‌ها ممکن است تا بعد از تولد فرزندتان نیز ادامه داشته باشد.

6. درد بیشتر رحم پس از زایمان دوم

به دلیل اینکه رحم پس از باز شدن هنگام زایمان باید به حالت اولیه خود برگردد و کوچک شود، در بارداری دوم که رحم بزرگ‌تر است، درد بیشتری را هنگام انقباض ایجاد می‌کند. این امر می‌تواند مادران را با احساس ترس مواجه کند چرا که آنان در بارداری اول چنین دردی را به این شدت تجربه نکرده‌اند و شاید دچار سردرگمی و اضطراب شوند.

7. سست شدن عضلات رحم

در بارداری‌دوم، رحم استحکام خود را از دست داده و مانند بار اول قوی نیست، نمی‌تواند همچون بارداری اول بچه را حمل کند. بنابراین جنین در قسمت پایین‌تر شکم قرار می‌گیرد. در این شرایط امکان دارد زایمان زودتر از موعد اتفاق بیافتد. به طو کلی بهتر است خانم‌ها از زمان شروع بارداری دوم و حتی قبل از ان با یک مشاور متخصص در ارتباط باشند تا شرایط آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و زایمان بهتری داشته باشند.

8. تفاوت بارداری اول و دوم | تغییرات پوستی

تغییرات هورمونی استروژن و پروژسترون در زمان بارداری باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌گردند. در بارداری اول این لکه‌ها چندان مشخص نمی‌شوند اما در بارداری دوم به صورت لکه‌های تیره بروز می‌کنند. مدتی پس از زایمان و با تنظیم هورمون‌ها این لک‌ها از بین خواهند رفت.

9. عود کردن برخی علائم بارداری

برخی نشانه‌های حاملگی در بارداری اول ودوم مشترک هستند با این تفاوت که در بارداری‌دوم عود می‌کنند. نوسانات خلقی زیاد، گرفتگی بینی، تکرر ادرار، یبوست و نفخ و ویار کردن از جمله این علائم هستند که گاهی می‌تواند برای مادران غیر قابل تحمل باشد. به طور کلی یک مادر در تمام بارداری‌های خود با نوسانات خلقی مواجه است و این شرایط می‌تواند برای او به سختی پیش برود. در این حالت بهتر است برای آرام‌تر شدن و دریافت راهکارهایی برای گذراندن دوران بارداری به بهترین شکل با یک مشاور در ارتباط باشد.

10. احساس خستگی بیشتر

دلیل خستگی خانم‌ها در بارداری دوم این است که آن‌ها علاوه بر وضعیت فیزیکی خود باید مراقب کودک دیگر خود نیز باشد و نیازهای او را پاسخ دهند. به ویژه اگر فاصله زمانی چندانی بین دو بارداری وجود نداشته باشد. مادران به دلیل مسئولیت‌های که بر عهده دارند معمولا وقت کمتری را برای استراحت خود اختصاص می‌دهند و به همین دلیل احساس خستگی شدیدی دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری‌دوم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید

 

 

منبع: بارداری دوم و سوم به بعد





:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: